photo logoBlijdorp_zpsb292a038.jpg

Ik ben naar Blijdorp geweest, en nee zeker niet alleen. Ik heb mijn vriend op zijn verjaardag kaartjes gegeven van Blijdorp en de Efteling. Er waren veel diertjes geboren dat is altijd leuk! Ik vond het wel een leuk idee om mijn blog post over Blijdorp te doen. Foto’s, impresies, informatie en verhalen over deze leuke dag in Blijdorp.

 photo DSC_0103_zps0eb0db2b.jpg

Wij moesten gewoon met het openbaar vervoer naar Blijdorp. Gelukkig was het in de eerste trein rustig (we moesten overstappen via Utrecht). Eenmaal in Utrecht was het niet normaal druk maar we hadden gelukkig een zitplek. Het regende wel en dat stelde mij in de trein heel erg teleur.

 photo DSC_0387_zps666de106.jpg

 Het park is best wel groot en zeker als je alles te voet doet.

 photo DSC_0113_zpsa3af1321.jpg

Het regende nog steeds toen we in het park aankwamen maar op dat moment maakte het ons niet zoveel meer uit. Wij kwamen trouwens van de oude ingang. Wat zijn Flamigo’s toch leuke beestjes. Lekker roze, dat maakten ons al een stuk vrolijker.

 photo DSC_0118_zps0ac95b5d.jpg

Wij gingen het gedeelte Azië in (in Blijdorp heb je verschillende werelddelen waar de dieren in onderverdeeld zijn. Ik weet niet precies welke dieren in welke werelddelen zitten.) Daar had je een  hele mooie uil. Dit was de duidelijkste foto die wij hebben kunnen maken door het hek heen.

Wel interesant om te weten is dat Uilen echte vleeseters zijn. Hun onhoorbare vlucht, scherpe zintuigen en sterke klauwen maken ze tot voortreffelijke jagers.

 photo DSC_0129_zps18473269.jpg

Panters vind ik zulke mooie dieren dus toen ik deze Amoerpanter zag was ik gelijk blij en heel erg enthousiast om deze foto te laten zien.

De Amoerpanter is de meest bedreigde kattensoort ter wereld. In het wild zijn er niet meer dan 40! Stropers zien dit helaas nog steeds als grote buit. Blijdorp probeert Amoerpanters te fokken om ze terug te kunnen brengen in de natuur. Blijdorp stuurt geld naar Siberië om er voor te zorgen dat wildwachters deze dieren niet uitstellen en de schade te betalen voor de boeren waarvan het vee opgegeten wordt.

 photo DSC_0172_zps19397244.jpg We kwamen in het Aziehuis terecht waar van allerlei soorten reptielen zitten. Het spijt mij maar ik weet geen een naam meer van de beestjes. Er waren schildpaden in het huisje, slangen en zelfs een aapje.

 photo SISSENDEBEESTJES_zps5911f50b.png

Er waren ook Komodovaranen die wel heel graag bij elkaar wilden zijn. Ik vond het eigenlijk een beetje zielig tot dat ik het bordje las. Daar stond: Als het rolluik naar benede is, word dat gedaan omdat de Komodovaranen niet altijd even goed met elkaar kunnen opschieten. Om ze dan rust te geven moeten ze soms enige tijd van elkaar gescheiden worden.

 photo DSC_0201_zpsf4b559a8.jpg

Omdat het een mooie foto is. Ik heb niks met slangen.

 photo DSC_0213_zpsc7367b6d.jpg

Opeens was het daar mistig gemaakt, ik heb eigenlijk geen idee van het nut.

 photo DSC_0223_zps4d7aff36.jpg

Deze vogels zijn gewoonweg prachtig!

 photo DSC_0228_zps1fbcc0c9.jpg

De lieve Neushoorn heeft geen eens een hoorn.. Zo zielig.

 photo DSC_0233_zps587bf43f.jpg

Ik vind Olifanten zulke interesanten beesten. Het zijn één van mijn lievelings dieren samen met nog een paar andere dieren.

 photo DSC_0250_zpsc5fe0f9d.jpg

Dit zijn Aziatische Olifanten en dit is een bedriegde dier soort. Veel bedreigder dan de Afrikaanse soort. Dat heeft twee oorzaken: Olifanten zijn (bijna) niet meer nodig voor zwaar werk, daarom worden ze minder gefokt. Het kappen van tropisch regenwoud speelt er ook een grote rol in mee. De bevolking van de landen waar de Aziatische Olifant voorkomt, heeft steeds meer land nodig. Er leven nog zeer weinig verspreidde kuddes Olifanten .

 photo DSC_0749_zpse92d4041.jpg

Zebra’s zijn serieus één van de coolste dieren die hier leven samen met giraffe. Kijk naar die print! De zebra’s leven samen met de Giraffe

 photo IMG-20140514-WA0021_zps26f69e64.jpg

Giraffe zijn zulke fascinerende beesten.

Als een Giraffe volwassen is, is de nek net zo lang als de poten.

 photo DSC_0342_zps83994619.jpg

De Giraffes nek telt toch maar zeven halswervels. Net zoals alle andere zoogdieren.

 photo DSC_0313_zps8cf1982f.jpg

Hier komen wij in de kijkruimte voor de operatie kamer. Hier worden de rongefoto’s duidelijk afgebeeld.

Diergaarde Blijdorp heeft een speciaal fokprogramma. Soms heeft Blijdorp het makkelijk en word het surplusprobleem ( centraal opgelost. Dat gebeurt met dieren die deel uitmaken van een Europees fokprogramma (het E.E.P). De coordinator van het bewuste fokprogramma bepaalt namelijk waar welke dieren naar toe verhuizen. Blijdorp bepaalt van bijvoorbeeld de Aziatische Olifanten in Europa. De dierentuin in Frankfurt (ZOO Franfurt) vertelt waar de in Blijdorp geboren Gorrilla’s geplaats moeten worden. Dieren uit het fokprogramma zijn als het ware gezamelijk bezit.

 photo DSC_0315_zpsf55277cb.jpg photo DSC_0316_zps2948130e.jpg

Hier kan je de operatiekamer en het laberatorium goed zien.

 photo DSC_0321_zps48d1cf07.jpg

Wat een schattig propje!

 photo DSC_0346_zps203800da.jpg

Schildpaden blijven lief. Uhm.. Wat doet die ene schildpad nou?

 photo DSC_0358_zps681da61a.jpg

Deze krokodil is best wel eng.

 photo DSC_0360_zpse4a6e5e8.jpg

Kijk dan deze lieve schattige beestjes. Jammer dat ik geen idee heb hoe ze heten.

 photo DSC_0389_zpsab7d9416.jpg

Weten jullie nog toen Bokito is ontsnapt? Ja, dat was in Blijdorp. Niet schikken-ze hebben de hekken nog hoger gemaakt en extra veilig heids maatregelingen getroffen.

 photo BLOGPOSTAAPJESDIERGAARDE_zpscf533e9d.png

Aapjes zijn gewoon zeer lief. Soms is het raar om te beseffen en te zien dat ze op mensen lijken.

 photo DSC_0405_zps32d18a0f.jpg

Ik vind deze leeuw misschien wel het zieligste dier in het park. Kijk hoe die kijkt..

Als eerste dierentuin in Nederland heeft Blijdorp Aziatische leeuwen. Zij lijken sprekend op Afrikaanse en zijn zo sterk verwant dat ze zelfs makkelijk te kruisen zijn. Nee, nee. Dit wil Blijdorp zeker niet. De bedoeling is om een zo zuiver mogelijke bloedlijn te krijgen met gezonde dieren.

 photo DSC_0417_zps12a94167.jpg

Olli is het meest schattig dier in de dierentuin. Grapje natuurlijk. Olli is wel belangrijk voor Blijdorp. Ruim een jaar geleden is Blijdorp sponser van Feyenoord geworden, vanaf toen is Olli belangrijk voor beide geworden (ik ben neutraal in voetbalclubs en wil geen onenigheid brengen). Olli is voor mij gewoon een beestje waarbij de reclame tranen oproept (ik ben gewoon mezelf en dat uit ik ook op mijn blog).

 photo OLLICOLLAGE_zps477759f9.png

We waren een aantal keren in de souvenir winkel gaan kijken, ik wilde zelf een Ollie knuffel hebben. We hadden afgesproken dat we voor de sluitingstijd van het park nog naar de souvenir winkel zouden gaan. Wij wouden allebei een souvenirtje kopen, Jona koos voor een klein hyena knuffeltje. Maar ik wist niet wat ik zelf wou, ik kan gewoon nooit kiezen als er zo veel leuks in de winkel ligt, maar Jona bleef aandringen dat hij Ollie voor me wou halen. Dus ik heb me laten gaan. En nu heb ik een Ollie knuffel!

 photo DSC_0433_zps7fe72f65.jpg

Prachtige kleuren heeft deze vogel!

 photo DSC_0440_zps733e2521.jpg

Papagaai! Heel mooi blauw gekleurd.

 photo DSC_0450_zpscbd872ff.jpg

Baby vogeltjes! Zo schattig, broedkamertjes.

 photo DSC_0461_zpse004bf77.jpg

Een panda bever? Geen idee er stond geen bordje bij (:

 photo DSC_0501_zpsb58cafc7.jpg

Dit was zo zielig. Deze tijger at een konijntje ofzo. Ik was zo verdrietig dat ik meteen weer weg ging.

 photo BLOGPOSTBLIJDORPVISSEN_zpsc7e71d4a.png

Het Ocianium was prachtig maar ik weet te weinig te vertellen over de dieren. Ook zijn de foto’s simpelweg minder mooi geworden door het licht.

 photo DSC_0528_zpsb0d7d1d5.jpg

Mijn vriend vond het leuk om een onverwachtse foto te maken. Ik vond de foto echt heel mooi gelukt.

 photo DSC_0693_zps9b459e96.jpg

Als ik pinguins zie moet ik altijd denken aan Happy Feet. Ben ik de enige? Het zijn super leuke en grappig beestjes. Word er super vrolijk van.

 photo DSC_0715_zps21eff84d.jpg

Deze roofvogel zat gewoon perfect om daar een foto van te maken. Deze roofvogel is nieuw in Blijdorp. Hij staat niet op de kaart

 photo DSC_0720_zpse76698d1.jpg

Ijsberen lijken mij zulke snoesjes. Voor Blijdorp zijn de Ijsberen de grootste zorg. Ze leven natuurlijk niet voor niks op de Noordpool.

 photo BLOGPOSTBLIJDORPVLINDERS_zpsdcad15a8.png

Amizonica is in één woord, fantastisch. Dit is een tropisch gebouw speciaal voor vlinders. Het verassende is dat er niet alleen vlinders in zitten, er zitten bijvoorbeeld ook piranja’s in. Het was echt prachtig en heerlijk warm. Wij hebben er mintstens een half uur rond gelopen.

 photo IMG-20140514-WA0014_zps0e8988f4.jpg

Natuurlijk kan Starbucks niet ontbreken aan een super leuke dag!

Het was een dag om nooit te vergeten!

Sorry voor de laten blogpost. Ik ga geen excuses verzinnen of maken.

Geef een reactie

