Blogpost tentamenweekVoor veel mensen is het eind van het school jaar stress, stress en nog eens stress. Vooral wanneer je te horen krijgt dat je een tentamen of proefwerkweek hebt. Ik ga mijn eigen ervaring vertellen en tips geven. 

Zoals jullie al weten zat ik eerst op de HAVO en nu op het VMBO. Dat is niet voor niks. Die toets weken gingen gewoon super slecht. Ik vond het altijd zo stom en saai. Al dat vele leren.. Tevens kwam dat ook omdat ik het uitstelde tot de laatste dagen. Ik heb namelijk geen broer of zus van wie ik die tips kreeg en ik kon wel googlen, maar ja wie denkt daar nou aan? Uiteindelijk was ik zo wanhopig dat ik toch wel even ging googlen. Op het internet was het toch niet hetzelfde om het van een reguliere site af te halen. Ik vond het veel meer overkomen als mensen hun eigen verhaal vertellen en daar van uit tips geven. Nu dan ook vond ik het tijd om tips te geven vanuit mijn perspectief. Loesje leer blog

Ik heb een tentamen week over twee a drie weken en een week later heb ik twee MO’s. Dat zijn mondelinge overhoringen. Mijn vakkenpakket bedraagt: Nederlands, Engels, Duits, Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde en Aardrijkskunde. Voor Nederlands moet ik een paar reguliere dingen weten uit het boek waar je beter mee kan oefenen dan leren. Van Engels en Duits heb ik een MO en de desbetreffende leraren vonden het ook niet nodig om nog een leertoets te geven. De rest van de vakken zijn meer boektoetsen of halve boektoetsen.

afbeelding leer blogDe standaard tips voor je voorbereiding: 

Begin op tijd! Dit is een tip die iedereen geeft, maar deze hoort er zeker bij. Zeker deze tip volgde ik dus nooit en achteraf had ik er altijd spijt van.

Sommige mensen blokken aan een stuk door, niet doen! Tijdens het studeren moet jij ook jezelf verwennen. Neem lekker een snoepje of beloon jezelf door even achter Twitter te zitten.

Leer niet alleen maar hetzelfde (lijkt op de vorige tip maar is het zeker niet). Verdeel het bijvoorbeeld in halve uren. Een half uur Engels en daarna een half uur Natuurkunde.

Hou de plek waar je studeert netjes! Als je aan het leren bent lijd alles je af.

Vraag dingen die je niet begrijpt. Vragen is zeker niet dom, het is juist slim. Want zolang jij het niet begrijpt zal je er ook geen voldoende voor halen.

Hou alles ordelijk. Weet welke dagen je wat leert. Wanneer je die ene toets ook alweer hebt.

Even voortborduren op de vorige tip, maar verzamel alles wat je moet leren in bijvoorbeeld een mapje.

Kijk kritisch naar je cijfers dan weet je waar je meer aandacht in moet steken.

Vraag om proeftentames. Nee heb je, ja kun je krijgen

tentamen blogTips om het leren van woorden (voor wie dit wel van toepassing is) : 

Verdeel de lijsten die je moet leren in blokjes zodat je gedurende de tijd die je hebt tot je proefwerk of tentamen kan leren. Wanneer je bijvoorbeeld vijf blokjes kent, leer je deze samen zo verdeel je het goed en herhaal je vaak.

Schrijf de woordjes over. Dit helpt zeker erg goed bij een dyslectici. Hierdoor weet je al hoe je de woordjes moet schrijven.

Gebruik WRTS. Dit is zeker handig omdat je dan zo vaak overhoord wordt wanneer jij wil.

Spreek de woorden uit. Dit is misschien een rare tip maar het werkt wel. Je oefent niet alleen hoe je het uit moet spreken maar ook onthoudt je deze woorden beter.

En de tip over talen heeft niks met woordjes leren te maken maar wel met je taalverbreding. Lees boeken en heel veel zullen denken :’Bah, wat saai’ en ja dat dacht ik ook. Ik kan het tegendeel bewijzen. Ik lees nu heel graag boeken. Zoek je lievelingsgenre en je taal daarbij. Voor de dyslectici onder ons, je hebt ook luisterboeken! Je kunt natuurlijk alleen luisterboeken alleen luisteren, maar het is beter dat je er bij leest.

Calculus on a blackboardTips voor Wiskunde of formules: 

Oefen er veel mee en maak je huiswerk serieus.

Vraag desbetreffende leraar om hulp door bijvoorbeeld die moeilijke sommen nog eens mee door te nemen. Of die stof wat je natuurlijk al lang vergeten bent.

Schrijf de moeilijke dingen op. Leg ook goed uit wat het is want met bijvoorbeeld a+b=c kun je bijna niks mee.

tentamenweek blogpostTips voor vakken zoals Natuurkunde, Biologie Aardrijkskunde etc: 

Dit is het moeilijkste deel, woordjes stampen okee, Wiskunde sommen maken okee maar hele boeken leren…? 

Het belangrijkste is hier van maak samenvattingen! Hier door leer je niet alleen kritisch naar een tekst kijken maar je schrijft ook de dingen op die je leert. Aan de samenvatting heb je later zeker wat aan, het betekent dat je niet als een gek het hele boek moet leren. Het betekent dat je even snel je korte samenvatting kan door lezen.

^ Makeer de belangrijkste dingen in je samenvatting!

Maak een rijtje van hoofdzaken en bijzaken. Je kan niet alles uit je hoofd leren.

Maak proefwerk vragen en dit is natuurlijk super leerzaam en gezellig als je dit met een klasgenootjes doet!

Tentamen blog fotoTips voor tentamens en tijdens de tentamens: 

Het belangrijkste is: Geloof in jezelf. Je zult veel beter de toetsen ingaan als je zelfverzekerd bent en niet bang bent om te falen.

Slaap voldoende! Je hebt je halve tentamen anders al verpest voor dat je begint.

Eet ontbijt! Je hersenen hebben s’ochtends meteen al brandstof nodig. Zonder een ontbijtje kan je minder goed concentreren. Een ontbijt met langzame koolhydraten (bruin brood, yoghurt met muesli of brinta) is altijd goed, maar zeker als je die dag veel moet studeren of een belangrijke toets moet doen.

Ga niet lijnen of afvallen in je tentamenweek/weken. Dit vermindert je concentratie en je reactievermogen. Wacht tot na die belangrijke dagen met afvallen.

Een halfuurtje voor de toets kun je nog lekker een bakje koffie drinken of in dit warme weer ijskoffie. Dit verbetert je reactievermogen terwijl dit met energiedrankjes heel anders ligt omdat daar veel meer suikers in zitten. Van suiker krijg je wel hele hoge pieken maar tevens ook hele lage dalen.

Leg een dag van te voren klaar wat je nodig hebt! Zo schiet je niet in de stress s’ochtends of erger nog in de klas.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Veel succes met leren en de laatste loodjes van het school jaar! Ik hou jullie op de hoogte van mijn tentamenweek en ik zal dan ook tussendoor in de week een blogpost schrijven. 

Geef een reactie

