vooroordelen Twee hele serieuse onderwerpen, ik weet het. Eigenlijk had ik een ander artikel in gedachten voor vandaag maar ik heb gisteren (zaterdag 21 juni) inspiratie gekregen. Misschien wel inspiratie die ik niet had willen krijgen maar ik wil het met jullie delen.

Ik liep gisteren in de action. Ik liep bij de badspulletjes en ik kwam daar een man van denk ik 40 samen met zijn moeder die ongeveer 65 was tegen. Die man had volgens mij zwaar autisme of iets in die richting. Ik liep daar zo voorbij en ja ik denk natuurlijk: ‘oh, wat zielig’ want ik gun iedereen een gezond lijf en goede hersens. Dat was niet perse wat mij aan het denken zetten. Ik liep de hele tijd heen en weer, want ja ik kan niet kiezen. Dus ik liep een paar keer langs die man heen. Op een gegeven moment loopt er een kind voorbij en rent naar zijn moeder toe . Dat kind zegt:’Mama, die man is gek’ en ik begrijp dat je als kind zo denkt. Het erge was dat zijn moeder zei: ‘Ja lieverd, die man is helemaal gestoord’. Ik vond dit zo raar om te horen, ik werd er gewoon verdrietig van. Die man is niet gestoord! Ik vind dat je dit niet kan zeggen als volwassen, je moet aan je kindje uitleggen wat er echt aan de hand is. Vooroordelen en onbegrip komt bij elke leeftijdsgroep voor.

Dit soort dingen maak ik vaker mee. Ik heb namelijk een broertje (naja stiefbroertje maar het voelt als mijn eigen broertje) die verstandelijk gehandicapt en autistisch is. Hij is zeven en is best groot voor zijn leeftijd. Een jaar geleden zat hij nog in een speciale buggy omdat hij niet goed lange afstanden kon lopen (hij heeft ook nog spitsvoeten). Mensen keken mij dan heel raar aan. Net of ik de schuldige was dat hij in een buggy zat. Of dat ik nu over straat loop en hij pakt wat van iemand anders, ik zeg natuurlijk sorry. Mijn broertje kan niks zeggen en die vrouw/man die begrijpt dat niet. Onbegrip en vooroordelen doen sommige mensen pijn.

Nog een voorbeeld. Ik zat vorig jaar op een laat ik zeggen een school met bijna alleen maar blanke mensen (HAVO-VWO). Ik moest naar een VMBO school. Ik koos voor een school die mij leuk leek en natuurlijk op lekkere fietsafstand was. Ik keek helemaal niet naar of het een blanke school of een multiculturele school was. Ik kwam op een multiculturele school. Iedereen van mijn oude school vond het gek, maar ook van mijn nieuwe school. Ik had er geen problemen mee. Vooroordelen is ook afgaan op huidskleur!

Ik had in het begin van mijn pubertijd al door dat je niet over iedereen een oordeel moet vellen zonder dat je die persoon kent. Natuurlijk heb ik soms vooroordelen maar ik spreek ze ten eerste niet zomaar uit. Ten tweede ik wacht af tot dat ik de persoon echt ken. Namelijk er kwam een meisje in de klas en ik dacht dat ze echt onaardig was en zo nou meer als een half jaar later is het mijn vriendinnetje uit de klas! Dingen zijn anders dan je eerst dacht.

Onbegrip komt vooral voor met mensen die gehandicapt of ziek zijn. Mensen die bijvoorbeeld in een scootmobiel zitten op wat jongere leeftijd. Mensen die in een rolstoel zitten. Zelfs doctoren hebben soms onbegrip. Die denken dan dat je niks hebt en weken later heb je er nog last van. Onbegrip kan natuurlijk ook op kleine schaal zijn zoals in een relatie als je elkaar niet begrijpt. Als je dingen niet wil begrijpen is dit ook onbegrip.

Het maakt niet uit welk geslacht je bent, waarin je gelooft, wat voor een huidskleur je hebt, hoe je seksueel geaard bent, als je gehandicapt bent in welke vorm dan ook en of je slank bent of iets voller. Het belangrijkste is dat jij jezelf bent. Je bent uniek, niemand heeft het recht om je af te kraken. Dit is op basis van vooroordelen.

Ik ben natuurlijk geen expert maar ik weet dat het mensen pijn kan doen. Dat is erg genoeg. Nu heb ik een lang artikel regel recht uit mijn hart getypt en ik voel me opgelucht. Ik ben heel blij op deze momenten dat ik een blog heb. Dat andere mensen mijn mening kunnen horen en dat het misschien mensen aan het denken zet.

2 gedachtes over “Vooroordelen en onbegrip!

  1. schat wat vind ik dit mooi en het is echt uit de grond van je hart . ik heb heel veel respect voor je . want je bent echt heel lief voor je broertje . en te weinig mensen zien dat.

Geef een reactie

